Toimitusmaksuamme ihmetellään toisinaan, kun vähittäiskaupan omat tuotteet eivät tällaisia eriä näytä sisältävän. Kun lämpösäädeltyjä pieniä lähetyksiä toimitetaan vähäisiä määriä eri puolille maata, kustannukset ovat ilman muuta oleellisesti korkeampia kuin suurten ketjujen tai tukkukauppojen autokuormittain tai vähintäänkin lavoittain tapahtuvissa toimituksissa.
Perimme toimituskuluina tilauksen yhteydessä 19 €. Tällä rahalla katamme pakastekuljetuksen Ivalosta Vantaalle, lähetyksen vastaanottamisen ja jatkokuljetuksiin ryhmittelyn sekä lähettämisen KWH Freezen terminaalissa, jatkokuljetuksen toimituspaikkakunnalle, usein paikallisen terminaalin vastaanoton sekä uudelleenlastauksen kanssa ja lopulta paikalliskuljetuksen noutopisteeseen.
Kuljetus Ivalosta Vantaalle maksaa suurin piirtein saman verran riippumatta toimituserän suuruudesta. Kun syksyllä tavaraa kulkee enemmän, pakettia kohti tulee meille laskua vähemmän kuin talvella ja keväällä määrien ollessa pienempiä. Samalla lailla kustannus Vantaalta noutopisteeseen on lähes sama riippumatta kollien lukumäärästä. Pyrimme alentamaan kuljetuskustannuksia ensinnäkin toimittamalla jokaiseen noutopisteeseen syksyllä tilauksia vain joka toinen viikko ja toisaalta toimittamalla tavaraa talvella-keväällä vain kerran kuussa. Mielestämme on välttämätöntä, että toimitusmaksu on läpi vuoden sama ja myöskin, että se on riippumaton paikkakunnasta. Koska meitä ei veloiteta pakettien lukumäärän tai painon mukaan, siitäkään ei saa tulla asiakkaille eri veloituksia. 19 € ei vielä tämän hetken volyymeillä täysin riitä edellä olevien kustannusten kattamiseen, vaan Deliporo joutuu maksamaan hieman omasta katteestaan rahtikuluja. Toivomme tämän syksyn volyymien kasvavan sen verran, että olemme kustannusvastaavuuden kohdalla tasapainossa. Voidaksemme alentaa toimitusmaksua, volyymimme pitää nousta monikertaiseksi.
Suomen Lähikaupan noutopisteenä toimiva myymälä perii palvelumaksua 6 € (kokonaiskustannus koko logistiikaketjusta on siis 25 €). Sen he tarvitsevat tavaran vastaanottamisesta ja viemisestä pakastevarastoon, paketin noutamisesta ja luovuttamisesta noutajalle sekä toimitukseen liittyvästä dokumentaatiosta. Tämä teettää myymälässä ylimääräistä työtä, jota kaksi suurinta kauppaketjua ei katsonut lainkaan voivansa ottaa tehtäväkseen.